כתובת המשרד:

יצחק שדה 40, מגדלית בינה, קומה 3, תל אביב

טלפון:

03-5607741

שעות פתיחה

9:00-19:00

בן ממשיך, תכנון משפטי עתידי

המידע המפורט להלן הינו מידע כללי בנושא ואינו בא להחליף את הוראות החוק והתקנות הרלוונטיים. כמו כן, המידע אינו בא ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי בפני עו"ד.

במקרה של אי התאמה עם הוראות החוק/תקנות האמור בחוק/תקנות הוא הקובע. המידע המפורט להלן אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי בפני עורך דין.

לייעוץ מפורט ומדוקדק בנושא ניתן להתקשר לטלפון 03-5607741 או למלא את טופס הפנייה באתר

במשק חקלאי אי אפשר להוריש או להעביר את הזכויות למספר אנשים או ילדים, (אלה אם מהוונים אותו, או שמפצלים אותו, אבל זה כבר דורש תשלום רב למנהל ותכנון כלכלי ארוך תווך) לכן, מי שלא מפצל את המשק ומעביר אותו כיחדה אחת, לאחד מהבנים/הבנות של בעל הנחלה, וזה נקרא – בן ממשיך

הבן הממשיך, נרשם במנהל כיורש של המשק, ובבוא היום, הזכויות במשק עוברות אליו, והוא נכנס בנעלי הוריו.
בעיות רבות מתעוררות, כאשר הורים החליטו לרשום כבן ממשיך את אחד הילדים, בעוד שאח אחר, בנה כבר את ביתו על המשק או מתגורר במשק, ואז כאשר ההורים הולכים לעולמם, נוצר מצב משפטי, שהבן הממשיך שמונה, יורש את כלל הזכויות במשק, ואילו האח שבנה את ביתו במשק/ או מתגורר במשק, גר במשק כאשר הזכויות אינן שלו והוא יכול למצוא את עצמו בניגוד אינטרסים עם האח שקיבל את הזכויות לידיו.

מה עושים במצב כזה ?

אפשרות אחת היא כאמור לפצל את הזכויות במשק, ולחלק אותו בין האחים, אבל פתרון זה לא כלכלי לעתים, ולא מתאפשר כאשר אין יכולת כלכלית.
אפשרות נוספת היא שהאח שהוא הבן הממשיך, המחזיק בזכויות כלל המשק, יפצה כספית את האח שבנה את ביתו במשק בשווי ערך הבית שמצוי במשק.

הרבה פעמים האחים לא רואים בעין את שווי הפיצוי ובעיקר יש קושי רגשי רב לבן שלא קיבל את הזכויות בכלל המשק, להסתלק מאדמת המשק ומהבית, גם אם הוא מקבל פיצוי כספי הגון.

בפסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט למשפחה בירושלים, במקרה בו דובר באח שקיבל את הזכויות במשק כבן ממשיך ואחותו שבנתה בית במשק והתגוררה בו, במושב ליד בית שמש, נפסק כי הבן הממשיך ובעל הזכויות במשק, יפצה את אחותו שבנתה בית במשק, בסך 195,000 ש"ח, שווי הבית שבנתה והיא תסתלק מביתה שבנתה.

הפתרון לעיל הוא לעתים קשה וחמוץ, אולם החוק מחייב את בית המשפט לאזן בין הזכויות תוך כדי מתן דגש לרצון ההורים המורישים

מה בכל זאת ניתן לעשות?

ניתן להקדים תרופה למכה, להיות מודעים לחוק ולמצב המשפטי, לעשות תכנון משפטי עתידי עד כמה שניתן בנסיבות ולדאוג לפתרון כגון פיצול המשק או איזון כספי מראש בן האחים בעוד ההורים בחיים, כדי שלא יגיעו בעתיד לביתי משפט.

משרדנו, עוסק בתחום המושבים, ובעל ניסיון רב בעריכת הסכמי איזון בתוך המשפחה ופתרונות להסדרת פנים משפחתיים, הסכמי ממון, ירושה וצוואה, העברת זכויות במשקים, מכירה ורכישה של נחלות, מנוי בן ממשיך, פיצול נחלות, שימוש חורג, לווי משפטי ועסקי במגזר החקלאי, ייצוג מול המנהל, פל"ח והיוון זכויות.

לייעוץ מפורט ומדוקדק בנושא ניתן להתקשר לטלפון 03-5607741 או למלא את טופס הפנייה באתר.

 

שתף את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב email
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן